söndag 22 april 2012

Sagolik bakelse...

Just nu pågår en bakelse-provbaknings-period i mitt hem. Den här bakelsen kallar jag sagolik, mest för att den ska kvala in till "Månadens sötsak"... Det sagolika med den är att det endast är i sagornas värld man klarar av att äta upp ett bakverk med denna stora mängd sockerpasta (ha, ha)!!! Visst var jag klurig nu (som Lotta på Bråkmakaregatan skulle sagt)? Som sagt, provbakning pågår och minst fyra nya bakelser har sett dagens ljus under den här helgen. Idag lurade jag hit mina föräldrar som tillsammans med familjen + en kompis till lillebror skulle besluta vilken som var godast...
Det segrande bidraget (för denna gång) blev bakelsen innehållande detta:

Bakelsebotten:
3 ägg
3 dl socker
1 dl kokande vatten
2 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1½ tsk bakpulver
Sätt ugnen på 175 grader
Vispa ägg och socker poröst. Blanda mjöl, potatismjöl och bakpulver och sikta genom sil tre gånger. Tillsätt vatten och mjölblandningen växelvis i äggsmeten. Häll smeten i springform klädd med bakplåtspapper (eller smörad och bröad) och grädda i nedre delen av ugnen i 30 minuter.

Vit chokladfrosting:
2 dl florsocker
115 g mjukt smör
100 g vit choklad
1 tsk vaniljsocker
Häll florsocker och smör i en skål och vispa tills det blir fluffigt. Tillsätt smält vit choklad och vispa någon minut till. Tillsätt vaniljsocker och fortsätt vispa till frostingen är riktigt fluffig.

Rasberry Buttercream (ursprungligt recept från från bloggen "Call me cupcake", jag har ändrat lite):
3 äggvitor
100 g rumsvarmt smör
ca 85 g strösocker
Puré av 75 g hallon
Häll äggvitor och socker i en värmetålig skål som sätts på ett vattenbad. Vispa äggvitor och socker med handvisp till sockerkristallerna smält eller tills blandningen uppnått 65 grader. Dra skålen från värmen och vispa med elvisp tills det blir kallt, vilket kan ta upp till 10 minuter. Tillsätt rumsvarmt smör långsamt. Tillsätt purén och vispa till marängen blir jämn i konsistensen. Jag tyckte aldrig att den här fyllning stelnade ordentligt sedan jag tillsatt purén, kanske innehöll den för mycket vätska. Smaken var det dock inget fel på.

Montering:
Dela sockerkakan i tre delar. Från mittelndelen stansar man ut tre rundlar (ca 7 cm i diametern, valfritt förståss). Bred på "Vit chokladfrosting" på första botten. Lägg på en ny botten och bred på "Rasberry Buttercream" och lägg på den tredje botten. Spackla med "Vit chokladfrosting" och klä med sockerpasta runt om bakelsen. Spritsa "Vit chokladfrosting" i små duttar med stjärntyll ovanpå den översta botten. Dekorera efter behag (jag lade på en fantasiblomma av sockerpasta).
Som sagt, så blir detta även mitt bidrag till Månades sötsak!
Söta saker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar