lördag 16 juni 2012

Lomelinos Jordgubbstårta!

Idag har jag färdigställt en jordgubbstårta med vit choklad enligt ett recept från Linda Lomelino. För första gången följde jag receptet "rakt av" och hoppades att resultatet blev lika gott som det verkade  när man läste ingredienslistan.
Eftersom jag inte visste hur sockerblommorna skulle reagera på fuktan från frostingen, placerade jag varje blomma på en liten ruta bakplåtspapper.

Jordgubbsbotten:
4 stora ägg
3½ dl strösocker
4 dl vetemjöl
2½ tsk bakpulver
60 g jordgubbar
½ dl vatten
Värm ugnen till 175 grader. Klä en bakform, 20 cm i diameter, med en hög krage av bakplåtspapper.
Vispa ägg och socker ljust och poröst i 5-7 minuter. Blanda mjöl och bakpulver i en annan skål. Mixa jorgubbarna till en slät puré. Blanda med vattnet och värm i en kastrull. Sikta ner mjölet i tre omgångar i äggsmeten. Rör några gånger mellan varje siktning. Tillsätt purén och vispa försiktig till en jämn smet. Häll smeten i bakformen och grädda i ca en timme.

Jordgubbskompott:
250 g jordgubbar
½ dl gelésocker
Skölj, rensa och skiva jordgubbarna. Blanda med sockret i en kastrull. Mosa jordgubbarna så att det bildas lite vätska (eller mosa dem helt om du föredrar det). Låt koka i ca 30 sekunder, ta från värmen och låt svalna.

Vit chokladfrosting:
200 g vit choklad
100 g rumstempererat osaltat smör
200 g Philadelphiaost
2-3 dl florsocker
Bryt chokladen i bitar och smält den i vattenbad. Låt svalna.
Vispa smör och Philadelphiaost krämigt. Vispa ner chokladen och tillsätt önskad mängd socker (jag tog 2 dl). Färga frostingen med pastafärg om du vill (jag färgade med Squires Kitchen "Rose").

Sätta ihop tårtan:
Dela botten i tre delar. Lägg den första botten på ett tårtfat eller en bricka. Bred ut ett jämnt lager jordgubbskompott över. Upprepa tills du använt två bottnar. Lägg den sista bottnen överst med den skurna sidan nedåt.
Bred ett tunt lager vit chokladfrosting över hela tårtan. Låt den sedan stå i kylen i minst 20 minuter eller tills frostingen stelnat något.
Bred på ett tjockare lager frosting över hela tårtan. Fyll en spritspåse med en liten rund tyll och spritsa små klickar längst ner runtom hela tårtan.
Som dekoration valde jag att göra blommor med en blandning av vit flowerpaste och rosa sugarpaste (50/50), vilka borstades med pärlemopulver för en lite glammigare look. Som receptmakerskan Lomelino själv föreslår går det ju utmärkt att pynta med färska blommor istället!
Jag tyckte att det var lite snålt tilltaget med jordgubbskompotten och gjorde därför ca ½ sats extra till min tårta. Jag gjorde även extra av frostingen, men jag vet inte om det var nödvändigt för det blev en del över.

Trevlig lördag hörrni!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar