onsdag 22 augusti 2012

Kajsas tårtor!


Här är resultatet av tårtprojekt nr 2 från helgen, två konfirmationstårtor à 20 bitar. Den här gången hade jag fått tydliga instruktioner om tårtornas utseende och innehåll, väldigt paktiskt och roligt! Konfirmandens klänning skulle vara ceris och därför önskades matchande färg på tårtdekorationerna på den i övrigt vita tårtan.
Tårtorna bestod av ljusa bottnar, vit chokladmousse i två lager samt jordgubbskompott. De spacklades med vaniljsmörkräm och täcktes med sugerpaste. Alla dekorationer är också tillverkade i sugerpaste. På "kantbandet" är det målat en liten detalj med cerise, ätbar färg och rosorna är borstade med ätbart pärlemoskimmer.
Recept tårtbotten:
4 ägg
2 dl socker
1 dl mjöl
1 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver
Vispa rumsvarma ägg med strösocker i ca 10 min, tills det blir riktigt fluffigt. Blanda de torra ingredienserna och sikta de ett par gånger så att blandningen blir luftig. Rör försiktigt ner mjölblandningen i äggsmeten. Klä en springform, 24 cm i diameter, med bakplåtspapper både i botten och högt upp på sidorna (lättast att klippa ut en passande rundel till botten och breda remsor till sidorna. Fäst med smält smö). Häll smeten i formen och grädda ca 35 min i 175 grader varm ugn.

Vi chokladmousse:
170 g vit choklad
100 g philadelphiaost
2 dl grädde
Bryt chokladen i bitar, smält den i grädden i en kastrull på spisen på svag värme (grädden får inte koka). Låt kallna i kylskåp, gärna över natten. Vispa upp grädd/chokladblandningen med Philadelphiaosten. Jag hittade detta receptet på bloggen "Baka baka liten kaka" och den blev både stabil och god!

Till den här beställningen bakade jag tre tårtbottnar eftersom jag har fyra tårtbottendelar per tårta. Av jordgubbskkompotten gjorde jag tre gånger så mycket som i originalreceptet, samma sak med chokladmoussen medan det räckte att dubblera receptet på vaniljsmörkrämen.
 
Sist men inte minst vill jag tacka för förtroendet att få göra Kajsas tårtor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar