fredag 14 september 2012

Spidermantårta!

För inte så länge sedan såg jag den nya spidermanfilmen på bio tillsammans med resten av familjen. Därför kände jag mig ganska "up to date" när jag fick frågan om att baka en spidermantårta till en 5-åring. Helt utan andra inspirationskällor klarade jag mig inte - var tvungen att surfa runt lite bland favoritbloggarna och se hur de attackerade ett spidermantårtprojekt! Den finaste tårtan hittade jag hos Mycakes och kopierade det mesta av designen (varför uppfinna hjulet...).

Om jag minns rätt var det ofta nattetid spindelmannen gav sig ut för att rädda världen, därför fick tårtan ett skymningsgrått lock som pyntades med lite stjärnor.
Recpetet på tårtbotten var SUPERBRA, jag hittade det hos Johannas tårtor och det är nog det bästa tårtbottsreceptet som jag provat hittills. Jag bakade två bottnar, delade varje botten i tre delar och använde fyra "bottendelar" för att få lite höjd på tårtan. Tårtan fylldes med vit chokladmousse (dubbel sats) i två lager och ett lager jordgubbskompott (dubbel sats), spacklades med vaniljsmörkräm och täcktes med sockerpasta. Alla dekorationer är gjorda i sockerpasta och mönstret på spiderman är målat med "ätbar" penna.

Tårtbotten 24 cm i diameter:
5 ägg
3 dl strösocker
1.5 dl vetemjöl
1.5 dl potatismjöl
2.5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
Vispa rumsvarma ägg och strösocker länge tills det blir riktigt vitt och fluffigt. Blanda de torra ingredienserna och sikta ner dem i äggvispet. Bland försiktigt, rör så lite som möjligt i smeten. Klä en form, 24 cm i diametern, med bakplåtspapper som går en bit ovanför formens kanter (annars finns det risk att det rinner över). Grädda i 175 grader i ca 40 min, känn med en sticka. Låt svalna i formen med bakduk över.


Grattis på födelsedagen Benjamin!

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack Hanna! Det är riktigt roligt att göra barntårtor, inget som jag sysslat så mycket med tidigare så jag hoppas att det blir fler!

      Radera